انواع و موارد گوناگون مصرف سیم و کابل

معرفی سایت تکه کابل

برای گفتگویی آزادتر با دوستانتان
به انجمن ما مراجعه کنید
قالب جدیدی برای وبلاگتان نیاز دارید؟!!
شهرقالب !
دنبال مطالب تفریحی هستید؟!
بخش تفریحی!
اطلاعات سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 23
کل نظرات : 0
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1
آمار بازدید
آی پی امروز : 0
آی پی دیروز : 4
بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 35
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 81
بازدید سال : 767
بازدید کلی : 1,266
مشخصات
آی پی : 3.145.38.117
سیستم عامل :
مرورگر: Safari 5.1
آرشیو

نویسنده : امیرعلی
بازدید : 28


 

مشخصات اصلی سیم و کابل که دانستنشان پیش از کاربرد مورد نیاز است چنان که گفتیم به طور عمده شامل جنس و نوع رسانا، نوع روکش و عایق و کاربرد می شود. برای انتقال چنین اطلاعاتی معمولا حروفی با اختصار روی سیم و کابل درج می شود. برای مثال حرف N به معنای این است که جنس سیم، مس است. حرف Y به این معناست که دور هر رشته سیم، عایق پروتو وجود دارد. هم چنین درج این حرف به تنهایی بر روی سیم به معنای کاربرد مکالمه و خبری است.

 

حروف دیگری نیز وجود دارد که اطلاعات کامل تری به ما می دهد. به طور کلی بر اساس این اطلاعات می توانیم بفهمیم که سیم و کابلی که تهیه می کنیم مثلا برای استفاده در جایی که رطوبت دارد مناسب است یا خیر؛ یا این که آیا این سیم مقاومت و تحمل لازم برای استفاده در سیم کشی ساختمانی را دارد یا خیر. برخی سیم ها ممکن است هم کاربرد روشنایی و هم قابلیت استفاده در سایر لوازم خانگی را داشته باشند در حالی که برخی دیگر مخصوص روشنایی لوستر ها و چراغ ها هستند.

 

شاید در میان انواع سیم و کابل، نام کابل کواکسیکال را نیز زیاد شنیده باشید. این نوع کابل متشکل از یک سیم مسی در مرکزی ترین قسمت است. این سیم مفتولی تک رشته ای با عایقی دی الکتریک پوشیده می شود. سپس اطراف این عایق را رشته سیم های افشانی دربر می گیرد و کل این مجموعه با یک عایق پلاستیکی نرم پوشانده می شود. این نوع از سیم و کابل را حتما برای سیم آنتن تلویزیون خود تهیه کرده اید. خوب است بدانید که در رابط سایر دستگاه های صوتی و تصویری نیز این نوع از سیم و کابل استفاده می شود.

 

علت ساخت این کابل به این شکل آن است که سیم داخلی از پارازیت های خارجی محافظت شود. سیم های افشان خارجی به بدنه ی دستگاه وصل می شوند اما سیم ارتباطی اصلی همان سیم تک رشته ای داخلی است.

رنگ بندی سیم و کابل

 

رنگ بندی عامل مهمی در تولید و کاربرد سیم و کابل است. از آنجا که هر سیم و کابلی در مجموعه کارایی خود را دارد و باید از سایر سیم ها و کابل ها متمایز گردد، رنگ های مختلفی در تولید روکش آن ها به کار می رود.

 

سیم تک رشته معمولا رنگ بندی مخصوصی ندارد اما معمولا با رنگ سیاه در بازار دیده می شود. در کابل های دو رشته معمولا از رنگ سیاه برای سیم فاز و از رنگ آبی برای سیم نول استفاده می شود. در سیم و کابل سه رشته معمولا یک رشته آبی است. یک رشته زرد یا سبز است و رشته سوم سیاه یا قهوه ای است. همچنین به رنگ های طوسی و سیاه و قهوه ای نیز دیده شده است. در کابل های چهاررشته نیز معمولا همین سه رنگ دیده می شود که رشته چهارم آن هم می تواند به رنگ آبی و هم می تواند سبز یا زرد باشد. در کابل های پنج رشته ای نیز این پنج رنگ اخیر را می بینیم.

 

این مقاله شامل اطلاعات مفید و مختصری برای شناخت اولیه سیم و کابل و انواع و کاربردهای آن ها بود. برای انتخاب صحیح سیم و کابل مورد نیاز خود و نیز تهیه بهترین کیفیت ها، رسانا کابل راهنمای شما خواهد بود.


نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش